Top Ad unit 728 × 90

Son Köşe Yazılarım

Köşe Yazılarım

Başarı Hikayeleri :Whatsapp Sıfırdan Multi Milyar Dolarlığa



Merhabalar bu gün sizlere bir başarı hikayesinden bahsetmek istiyorum. Yemek kuponları toplayan birinden milyarder birine bir insanın nasıl dönüştüğünü anlatmak istiyorum. Bu kişi şuanda  1.2 milyar insan tarafından kullanılan whatsapp’ın kurucusunda bahsedeceğim.

1992'de Ukrayna'da Ekonomi için en kötü zamanlardı. Jan Koum 16 yaşındaydı. Annesi, oğlu için daha iyi bir gelecek bulmayı umarak, Amerika Birleşik Devletleri'ne göç etmeye karar verdi. Onları Mountain View, CA’da geldikleri sırada onları bekleyen pek bir şey yoktu, ancak hükümet göç eden aile için yemek kuponları  ve bir daire almaları için onlara yardım etti. Jan, annesi market  de temizlikçi olarak çalıştı. Babası kısa bir süre sonra ailesine katılmayı umarak Ukrayna'da kaldı.
Jan 18 yaşında programlamayı öğrenmek istediğini biliyordu. Öğrenmenin en ucuz yolu, bazı kitapları almak ve kendi başına okumaktı. Kitapları bile satın alacak parası olmayan Koum, onları kullanılmış bir kitapçıdan aldı ve bittirdiğinde geri verdi. Aynı zamanda San Jose Eyaletinde işe ve okula koşan Koum, okula gitmekten nefret etti ve çabucak  bıraktı okulu. Yahoo'da çalışmaya başladı. Çalışırken, kibar bir ruhla, saçmalıklara toleransı düşük olan düz biri olan Brian Acton ile tanıştı.

Koum’un annesi 2000 yılında kanserden öldü. Babası 1997’de Ukrayna’da öldü. İkisi Yahoo’da pek eğlenmiyorlardı Yahoo’nun nereye gittiği konusunda pek olumlu düşünmüyorlardı.

2007'de Koum ve Acton Yahoo'dan ayrıldılar. Ama sonra ne yapacaklarından emin değillerdi. Akıllarını tazelemek için Güney Amerika'yı dolaşarak bir yıl geçirdiler. Ancak hiçbir fikir aklarına gelmedi, 2009 Ocak ayına da Koum bir iPhone aldı. Uygulama mağazası sadece birkaç aylıktı, ancak Koum tamamen yeni bir sektörün başladığını gördü. Bir uygulama oluşturmayı düşünmeye başladı.

Boş geçirdikleri zaman sırasında, Koum ileride ne yapmak istediğini düşünürken insanların telefon yoluyla durum güncellemesi yapabilecekleri bir uygulama yaratma fikri aklına geldi. Koum, WhatsApp’i 2009 yılında doğum günü olan 24 Şubat tarihinde kurdu. Aynı yılın yazında, Koum ve Acton ürünü bir mesajlaşma uygulamasına dönüştürme kararı aldı.

Böylece macera başlamış oldu. WhatsApp’in ilk “ofisi” Evernote ile paylaştıkları bir depodaydı. Çalışanlar, ısınabilmek için battaniyeyle oturmak zorunda kalıyorlardı. Yahoo’da çalıştıkları dönemden beri hem Koum’un hem de Acton’ın kafalarında aynı ürün felsefesi yatıyordu: Reklam yapmak berbat bir şeydir.

Ayrıca, Koum ve Acton kullanıcı mahremiyetine de büyük önem veriyorlardı. Koum bu konuda şöyle diyor: “Kullanıcılarımız hakkında olabildiği kadar az şey bilmek istiyoruz… Ürünümüzde reklam kullanmak istemediğimiz için kişisel bilgilere ihtiyaç da duymuyoruz.”

WhatsApp hiçbir pazarlama ve PR stratejisine ihtiyaç duymadan kendi başına hızlıca büyümeye başladı. Özellikle SMS’in sık kullanıldığı daha az gelişmiş ülkeler WhatsApp’e büyük bir ilgi gösterdi.

WhatsApp 2012 yılında Facebook’un CEO’su Mark Zuckerberg’in radarına girdi. Zuckerberg, Koum’u telefonla aradı ve ikili kahve içmek için buluşup birlikte yürüyüşe çıktı.

Sonrasında sık sık görüşmeye başlayan iki girişimcinin sohbet konusu, dünyadaki herkesi birbirine bağlama fikri üzerine kuruluydu ve iki yıl bu şekilde geçti.

2014 Şubat’ında, Zuckerberg Koum’u akşam yemeğine davet etti ve ona bir teklif yaptı. Koum teklif üzerine birkaç gün düşündükten sonra Sevgilier Günü’nde Zuckerberg’in evine gitti. Zuckerberg ve karısı Priscilla’nın romantik akşam yemeğini bölen girişimci, çikolata kaplı çilek eşliğinde Zuckerberg’le şartları görüştü.

Koum, son kâğıtları imzalamadan önce gece geç saatlere kadar oturup WhatsApp’e başlangıç aşamasında sermaye sağlayan risk sermayesi şirketi Sequoia ekibi ile her şeyi ayrıntılı biçimde inceledi. Gece 02.30 sularında evine giderken Koum’un arabasının lastiği saatte 120 km hızla ilerlerken patladı. Koum, kazada neredeyse hayatını kaybediyordu.

Ertesi gün, Koum Facebook’la yapılan anlaşmanın kâğıtlarını manidar biçimde ilk ofisinin kapısında imzaladı. Ofis, WhatsApp’in Mountain View’daki merkezinden sadece birkaç sokak ötede yer alıyor.

2014 Şubat’ında, Koum’un WhatsApp’teki hisseleri bir anda 6,8 milyar dolar değerine çıktı. Koum’un net varlığı Facebook’tan aldığı hisselerle birlikte büyümeye devam etti.

Koum, Facebook’un yönetim kuruluna dahil oldu ve milyar dolarlar değerinde hisseler karşılığında yılda sadece 1 dolar maaş almayı kabul etti. WhatsApp’in Mountain View’da yer alan, Facebook’un merkezine kilometrelerce uzaklıktaki gösterişsiz ofisinde ekibinin başında durmak istediğini belirtti.

Servetine rağmen, Koum gösterişten uzak bir yaşam sürüyor. Koum, WhatsApp’i Facebook’a satmasının hayatının sadece %10’luk bir kısmını değiştirdiğini, hala aynı evde yaşadığını ve aynı arkadaşlarıyla takıldığını söylüyor.

 


Başarı Hikayeleri :Whatsapp Sıfırdan Multi Milyar Dolarlığa Reviewed by AtillaTaha on Ağustos 15, 2019 Rating: 5

1 yorum:

  1. Bu Şekilde daha çok Yazı paylaşırmısınız rica etsem

    YanıtlaSil

All Rights Reserved by Atilla Taha Kördüğüm Kişisel Blog ©2019
Powered By Atilla Taha

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.